Du er det du tenker!

Hvilke tanker lar du få lov til å feste seg hos deg?

Jobber du med å fjerne negative tanker og ertatte dem med positive?
Hvis ikke, er det kanskje på tide med en storrengjøring av hjernen.

Enkel hjernevask:
Ta en destruktiv tanke du har og omformuler den til å bli mer konstruktiv. Den nye formuleringen skal du gjenta til deg selv flere ganger daglig, helt til den dukker opp av seg selv og blir en naturlig tanke for deg 🙂 Dette kan ta flere uker, men tro meg det er sååå verdt strevet! Det vil kanskje føles falskt i starten, men det gjør ingenting, bare fortsett likevel.

Eksempel på destruktive tanker mange sliter med:
Tanker om seg selv…

  • “Åhhh, jeg er så dum!!!”
    Erstatt tanken med:
    “Det går bra! Neste gang går det bedre!”
  • “DET kommer jeg aldri til å klare!”
    Erstatt tanken med:
    “Kunne jeg tenke meg å klare det?”
    Hvis Nei, så si til deg selv: “DET er ikke noe for meg, så jeg velger heller å finne noe annet jeg kan lære.”
    Hvis Ja, så si: “OK, hva er det aller første steget jeg må ta for å etterhvert klare dette?” Husk at ingenting er lett før man kan det. Å lære noe nytt krever tid, tålmodighet og positive tanker. Du har det som skal til – om du vil 🙂

Tanker om andre…

  • “Jeg vet du ikke liker meg!”
    Erstatt tanken med:
    “Hadde det vært positivt for meg om denne personen likte meg?”
    Hvis NEI, erstatt tanken med “Hyggelig å se deg, beklager men jeg er litt opptatt akkurat nå.”
    Hvis VET IKKE, erstatt tanken med “Hyggelig å se deg, kanskje vi prates en dag.”
    Hvis JA, erstatt tanken med “Hei, det hadde vært hyggelig å bli bedre kjent med deg, da jeg vet at du da ville kunne like meg veldig godt.”
  • “Han liker jeg ikke”
    Erstatt tanken med.
    “Kjenner jeg ham godt nok til å bedøme ham?”
    “Kanskje jeg ikke har blitt godt nok kjent med ham enda”
    “Han mener nok alt godt”

Leave a comment

Create a free website or blog at WordPress.com.

Up ↑